Oog voor Nieuws

De iPhone onder de loep van Viziris

De nieuwsbrief van Viziris, nummer 20, 3 december 2010, kende een artikel met de wellicht wat tendentieuze kop: “De iPhone hype: het moeilijkst is gewoon bellen”. Viziris is, voor wie dat niet zo snel uit de naam kan opmaken, de netwerkorganisatie van en voor mensen met een visuele beperking. Op hun website zeggen ze hierover: “Viziris komt op voor de belangen van alle mensen met een visuele beperking in Nederland, onder het motto ‘oog voor een toegankelijke wereld’. Viziris is actief als lobbyist en adviseur en werkt aan concrete oplossingen voor mensen met een visuele beperking.”

Het blijkt te gaan om een artikel dat de loftrompet, gestoken door een aantal visueel gehandicapte iPhone gebruikers, behoorlijk dempt. Want, zo stelt Viziris in haar nieuwsbrief: “Er is een probleem: bellen en sms’en gaat veel trager en je maakt meer fouten. Eerst vegen tot je op het invoerveld staat, dan het veld activeren met dubbeltikken, met veegbewegingen het goede teken vinden, dan dubbel tikken om het in het invoerveld te krijgen, enz. Als je blij bent met de iPhone heb je het er allemaal graag voor over omdat je er veel voor terug krijgt, maar de toetstelefoon fanaat die veel belt en sms’t, mist zeker de eerste maanden zijn oude telefoon. Er zijn zelfs iPhone gebruikers die voor het bellen een goedkoop telefoontje hebben aangeschaft. Conclusie: laat je niet gek maken en overweeg goed of de iPhone echt iets voor jou is.”

Als ik dit zo lees, zou ik me nog maar eens achter de oren krabben voor ik een iPhone kocht. Hoewel er ook iets gezegd wordt over veel toegankelijke programmaatjes die je op de iPhone kunt installeren, lijk je als blinde iPhone gebruiker toch een behoorlijke doorzetter te moeten zijn, om naast je visuele handicap zo’n Apple gadget te overwegen. Jammer genoeg vermeldt het artikel geen auteur, noch diens staat van dienst waar het computeren met een visuele handicap of ervaring met het gebruik van de iPhone betreft. Maar gelukkig is de wereld tegenwoordig verrijkt door de komst van Twitter. En daar valt te lezen: “Inderdaad, ook in de #Viziris Nieuwsbrief! @roelvhouten over zijn ervaringen met de #iPhone “Het moeilijkst is gewoon bellen…” En zo is het dus uiteindelijk betrekkelijk simpel te vermelden dat dit artikel geschreven is door een beleidsmedewerker van Viziris zelf. Roel van Houten, werkzaam op de werkterreinen Informatie en Lectuurvoorziening en Informatie en Communicatietechnologie. Eveneens via Twitter schreef iemand die kennelijk nog weleens vragen van vips krijgt: “Vandaag te veel negatieve vragen gekregen op verhaal van Roel.” De Viziris nieuwsbrief wordt dus kennelijk door meer mensen beschouwd als een document dat je met aandacht leest, om een stem te horen die ertoe doet.

Of dit artikel staat voor de visie van Viziris op de iPhone, of dat het hier de persoonlijke ervaringen van van Houten betreft, vertelt het artikel er niet bij. En dat is jammer. Want enige nuance is prima. Leren werken met de iPhone kost inderdaad meer of minder tijd en inspanning. Overigens is het mij, in het jaar dat ik inmiddels de iPhone gebruik, nog niet opgevallen, dat ik zoveel tikfouten zou maken, of zo traag zou zijn, wanneer ik tekst invoer via het touch screen van de iPhone. Maar, dat zijn natuurlijk mijn persoonlijke bevindingen. Het was daarom aardig geweest de vraag over de gebruiksvriendelijkheid eens aan een nader onderzoekje onder de doelgroep te onderwerpen.

Maar zou een belangenbehartiger als Viziris de trein van technische ontwikkelingen voor haar doelgroep niet moeten voorttrekken, hem bij uit de rails lopen, desnoods duwen, in plaats van deze wel haast af te remmen? Voor zover bekend, zijn er nog geen cursusmogelijkheden voor blinde iPhone gebruikers. Dus overleg met Bartimeus, Visio en Sensis en desnoods een Ooglijn medewerker die iets over Apple’s toegankelijke apparaten weet, zou Viziris van een voorzichtig tastende blindenclub, al was het maar voor even, hebben veranderd in de club waar je je als moderne vip thuisvoelt. Niet omdat je ook een iPhone hebt of wilt, maar omdat Viziris zich sterk zou maken voor nieuwe mogelijkheden voor iedereen en niet enkel voor die blinden en slechtzienden die zo goed met de techniek overweg kunnen dat ze er ook zonder hulp, dus zonder belangenbehartigers, wel uitkwamen. Vip staat in dit verband overigens voor visual impaired person.

Na lezing van dit artikel over de iPhone, wilde ik er een link naar plaatsen. Het was echter ten tijde van het schrijven van dit artikel nog niet via de zoekmachine van Viziris te vinden. Ook stond het niet bij het laatste nieuws op de website. Wel staat daar vier maal de link die je kunt gebruiken om Viziris ook via Twitter te volgen. En ’t moet gezegd, Viziris heeft tegenwoordig een directeur die de techniek en het contact met de doelgroep van de organisatie waarvoor hij werkzaam is, niet schuwt. Omdat ik de nieuwsbrieven van Viziris altijd zorgvuldig bewaar, kon ik teruggrijpen op de juiste link. Gelukkig maar, zo dacht ik, want inmiddels is er binnen een mailgroep waar blinden en de iPhone centraal staan behoorlijk wat discussie over dit artikel ontstaan. Echter een nieuwe teleurstelling wachtte. Het is niet mogelijk op de Viziris website een reactie te plaatsen onder een nieuwsartikel. Waar elk zichzelf respecterend gratis blogje deze mogelijkheid biedt, moet de betaalde website van een koepelorganisatie voor mensen die hun informatie steeds meer via het web zullen moeten verkrijgen, deze mogelijkheid nog altijd ontberen. Wil je dus reageren, doe dat dan gerust hier. Wellicht vindt ook Viziris de weg naar deze site, zodat de reacties in ieder geval gelezen worden door de mensen die om onze belangen te kunnen behartigen, horen te weten wat er leeft. En voor wie geïnteresseerd is in, of nog wat moeite heeft met, het bellen met de iPhone, staat er al enkele weken een uitgebreide beschrijving van dit proces on line.

“De iPhone hype: het moeilijkst is gewoon bellen” kun je lezen via:
http://www.viziris.nl/actualiteit/nieuws/0/de-iphone-hype_het-moeilijkst-is-gewoon-bellen.html

“Ongezien bellen met de iPhone” kun je lezen via:

https://www.oogvoornieuws.nl/116/ongezien-bellen-met-de-iphone

Mobiele versie afsluiten