Oog voor Nieuws

Beeldhouwen op de tast

Reeds als kind had Gerard van Lishout een fascinatie voor kunst. Gestimuleerd door een handenarbeidleraar begon hij met tekenen en het maken van beeldjes.
Pas in 1996 toen hij van slechtziend blind geworden was, ging hij zich intensief bezighouden met beeldhouwen.

“In het begin was het wel moeilijk, omdat ik de overgang moest maken van het slechtziend zijn naar het leven als blinde. Eerst hadden mijn oogzenuwen nog het idee dat ik kon kijken,” vertelt hij. “Je moet jezelf aanleren, je vingers datgene te laten doen wat je eerst met je ogen deed. Het is leren tasten, leren ieder kuiltje, ieder krasje met je vingers te ontdekken.”

Van Lishout omschrijft de beelden die hij maakt als ’tastbeelden’, omdat ze niet alleen mooi moeten zijn om naar te kijken, maar vooral ook om aan te raken.
“Lang niet alles is figuratief,” zegt hij. Hij laat het aan de kijker er zijn eigen fantasie op los te laten.

Maar het aandacht krijgen voor zijn werk blijkt soms lastig. Want zelf de foto’s van beelden maken en beoordelen, is onmogelijk. Terwijl het hebben van een mooie portfolio kan leiden naar een expositie.

Inmiddels heeft van Lishout een expositie gerealiseerd en staat de volgende alweer op stapel. “Spannend, want je hebt er heel lang aan gewerkt,” zegt hij.
Zo’n 10 tot 12 beelden zijn te zien in een restaurant in Vught. Het thema van deze expositie wordt gevormd door de vier jaargetijden, waarbij alle beelden zijn voorzien van bordje met een omschrijving in grootletter en braille.

Van Lishout gebruikt verschillende materialen voor zijn beelden. Speksteen, albast, serpentijn, keramiek en hout wisselen elkaar af. Hout is lastig vertelt hij, omdat iemand het op maat zal moeten zagen voor je kunt beginnen er iets mee te doen, terwijl klei heel goed is om de tast te stimuleren.

Onlangs heeft hij nog gewerkt met kinderen op een basisschool. Daar werkte hij met klei. “Vooral groep vier was heel enthousiast.” Blindheid vormde voor de kinderen kennelijk geen probleem. Wat ze gemaakt hadden, gaven ze van Lishout in handen.

Die lessen komen niet uit het niets. In de toekomst wil van Lishout het liefst naar een blindenschool in Benin, om de kinderen daar les te geven in pottenbakken en beeldhouwen. Volgens hem hebben blinde kinderen daar vaak weinig kansen. “Sommigen zitten opgesloten in hun hut, of zijn vastgebonden, zodat ze niet in het vuur zullen lopen.”

Benin en beeldhouwen zijn beiden belangrijk voor van Lishout. 25 procent van de opbrengst van ieder verkocht beeld gaat dan ook naar dit project. En ook maakt hij leermiddelen om de tast, geur, smaak en het gehoor van de kinderen te stimuleren. “Ik heb een talent gekregen waar ik graag iets mee wil doen en ik vind dat iedereen die kans zou moeten krijgen.”

Ga voor meer informatie over Gerard van Lishout en zijn werk naar:
http://www.beeldhouwenopdetast.nl

Bron:
BlinfoMail december 2004

Mobiele versie afsluiten