De Wet Gelijke Behandeling gehandicapten en chronisch zieken gaat vanaf schooljaar 2009 ook op in het basis- en voortgezet onderwijs. Dit heeft staatssecretaris
Bussemaker (PvdA) van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) op vrijdag 2 november jl. bekendgemaakt. Toepassing van deze wet voor kinderen die het basisonderwijs of de middelbare school bezoeken betekent een ware doorbraak. Er komen meer kansen op passend onderwijs voor ieder kind en ouders hebben een grotere keuzevrijheid.
De CG-Raad pleit al jaren voor uitbreiding van de wet gelijke behandeling naar meer levensterreinen. Dus ook naar alle vormen van onderwijs. Gelijke behandeling kan al wel worden afgedwongen in het beroepsonderwijs. De PvdA heeft een belangrijke rol gespeeld in de politieke uitbreiding van de wet. In 2006 diende deze partij, samen met Groen Links en de Christen Unie daarvoor een initiatiefwet in. Het Kabinet heeft dit idee in het coalitieakkoord overgenomen. Staatssecretaris
Dijksma kondigde de afgelopen zomer in een brief aan dat zij hier werk van ging maken.
Betekenis in de praktijk
Gelijke behandeling wordt vanaf schooljaar 2009 ingevoerd op scholen voor basisonderwijs en op middelbare scholen. Dit houdt in dat een school ieder kind onderwijs moet bieden. Zo nodig met aanpassingen, in of aan het onderwijsgebouw, aan het meubilair of het lesmateriaal. En kinderen die bijvoorbeeld door taalmoeilijkheden meer tijd nodig hebben bij toetsen, moeten die extra tijd ook krijgen. Een school mag een kind niet langer weigeren omdat het een handicap of chronische ziekte heeft. Zo’n weigering is in strijd met de wet.
Deze uitbreiding van de Wet betekent een betere rechtpositie van de individuele leerling en zijn ouders. Als een school een leerling vanwege een beperking of chronische ziekte weigert, dan kunnen de ouders naar de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) stappen. De CGB kan dan beoordelen of de school een kind inderdaad ongelijk behandelt of weigert vanwege een handicap of chronische ziekte.
Het wetsvoorstel verbetert de individuele rechtspositie van kinderen met een handicap of chronische ziekte en hun ouders. Het verbetert de kansen op het volgen van geschikt onderwijs voor leerlingen, die aanpassingen nodig hebben. Het zal voor leerlingen en hun ouders makkelijker zijn om individuele aanpassingen te vragen. Bijvoorbeeld aanpassingen in het gebouw, lesmateriaal of extra tijd voor het afleggen van toetsen. Volgens het wetsvoorstel moeten aanpassingen doeltreffend en redelijk zijn en door de school te dragen. Scholen kunnen niet gedwongen worden tot te dure of te ingrijpende aanpassingen. Deze wet betekent geen verplichting om kinderen aan te nemen. Geen school wordt gehouden aan het onmogelijke, maar er komt een einde aan de vrijheid om weg te duiken voor verantwoordelijkheden.
Bron:
CG-Raad