Spring naar de inhoud

Gehandicaptenzorg kan beter door kleinschaligheid en inspraak cliënt

Veel instellingen in de gehandicaptenzorg leveren zorg van onvoldoende kwaliteit. Dat blijkt uit het op 6 november verschenen rapport over de gehandicaptenzorg van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. De Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-Raad), de Landelijke Federatie Belangenverenigingen Onderling Sterk (LFB) en het Landelijk Steunpunt cliëntenRaden (LSR) vinden dat instellingen meteen maatregelen moeten nemen.

Het rapport van de inspectie laat zien dat 25{09e4daa44e950036c0f8cf0fe6a5fe6446b8396018165926e61b4cef04c98ed5} van de instellingen ver onder de maat presteert. 50{09e4daa44e950036c0f8cf0fe6a5fe6446b8396018165926e61b4cef04c98ed5} van de instellingen presteert onvoldoende maar kan met een aantal gerichte ingrepen een voldoende zorgniveau halen. Deze situatie is voor de veiligheid van cliënten onacceptabel. De cliëntenorganisaties vinden daarom, dat de instellingen heel snel maatregelen moeten treffen om de zorg op peil te brengen. Dat moet gebeuren in overleg met de cliëntenraden. De inspectie moet er scherp op toezien, dat de situatie snel verbetert. Zo niet dan moeten er sancties volgen.

Goed nieuws

Het goede nieuws is dat het rapport laat zien wat de noodzakelijke voorwaarden zijn voor goede kwaliteit. De instellingen die goede zorg bieden (25{09e4daa44e950036c0f8cf0fe6a5fe6446b8396018165926e61b4cef04c98ed5}) blinken uit in: zeggenschap voor de cliënt, erkenning van eigen regie voor cliënt, kleinschaligheid en een professioneel gebruik van het zorg- en ondersteuningsplan. De slecht presterende instellingen kunnen hier bij hun verbetertrajecten meteen lering uit trekken.

Zeggenschap

De drie cliëntenorganisaties vinden daarom dat eigen regie van cliënten nog meer aandacht verdient. Verder moet de (mede)zeggenschap en rechtspositie van cliënten worden versterkt. De cliëntenraad moet een sterkere, onafhankelijke positie krijgen op locatieniveau en meer bevoegdheden. De koppeling tussen cliëntenraad en verbeterpunten uit kwaliteitsonderzoek heeft in de praktijk zijn waarde bewezen. Dit dient verder benut te worden door de cliëntenraad instemmingsrecht te geven bij verbetertrajecten.

Kleinschaligheid moet verder worden bevorderd. Die is goed voor cliënten maar ook voor medewerkers en instellingen zelf. Ze verhoogt de betrokkenheid van het personeel. Dit is gezien de personele problemen die in de zorg spelen van groot belang. Ook het klachtrecht kan beter. Goed hanteerbare regelingen in begrijpelijke taal zijn nodig. Tot slot moet de functie van de cliëntvertrouwenspersoon wettelijk verankerd worden.

Bron:
CG-Raad

Over de auteur

Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Voeg reactie toe

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Een helder geluid, een kritische blik en betrouwbare informatie

Recente artikelen

Rubrieken

Over Oog voor Nieuws

Oog voor Nieuws: Een kritische kijk op nieuws voor mensen met een functiebeperking.

Onbeperkt informatief: Omdat een handicap onze blik op nieuws niet vertroebelt.

Ontvang de laatst verschenen artikelen in je mail

Voer je e-mailadres in om je in te schrijven en e-mailmeldingen te ontvangen van nieuwe artikelen.

Voeg je bij 3 andere abonnees